Friday, October 9, 2009

Daya Juang


Rasanya belum terlewat lagi tempua mengucapkan salam lebaran buat semua.

Memang dah lama rasanya tempua tidak update blog ini. Semenjak berpindah kerja ke tempat baru ini, banyak perkara lain yang tempua perlu selesaikan. Cabaran kerja ditempat baru menuntut lebih banyak tumpuan dan perhatian. Proses untuk menyesuaikan diri saja mengambil masa. Semuanya perlu disesuaikan mengikut polisi yang walaupun tak banyak bezanya, tapi tetap ada kelainannya.

Yup...bukan semudah yang disangka. Bekerja di tempat baru juga mempunyai cabaran yang berbeza. Dan kalau tidak kerana keazaman yang kuat, sudah tentu tempua tidak tahan. Bukan tidak tahan dari segi fizikal...tetapi mental dan emosi.

Kalau dulu, tempua tiada masalah untuk bercuti..terutamanya menyambut raya, tapi kali ini tempua hanya bercuti mengikut kalender sahaja kerana belum ada cuti yang diperuntukkan. Tetapi itu semua bukan suatu masalah bagi tempua kerana komitmen kerja pada ketika ini lebih penting dan mengambil unpaid leave, bukanlah sesuatu yang tempua gemari.

Tetapi kerana semangat dan daya juang yang tinggi, yang selalu memandang semua dari sudut yang positif disamping sering berdoa kepada Allah minta segalanya dipermudahkan...Alhamdulillah...selepas hampir 3 bulan, sesuatu yang membanggakan telah berlaku yang membuatkan tempua senyum sendiri.

Semasa mesyuarat pengurusan, tempua secara terang-terangan telah dipuji oleh CEO dan mendapat tepukan dari semua pengurusan kerana telah berjaya menunjukkan prestasi yang memuaskan. Selang beberapa minggu kemudian, CEO bersetuju memendekan probation period dari 6bulan ke 3 bulan dan berjanji untuk menaikkan gred gaji tempua pada bulan 11 nanti iaitu setelah genap 3 bulan. Alhamdulillah....

Tempua yakin, dalam setiap apa yang kita lakukan, kita perlu fokus dan sabar dengan cabaran. Sokongan keluarga dan orang sekeliling juga penting untuk memberi semangat dan yang lebih utama, setiap perkara yang berlaku itu perlu kita ambilnya sebagai suatu yang positif...supaya hasilnya juga positif.

Memang banyak 'kesenangan' kerja yang tempua lepaskan dan tidak dapat dinikmati di syarikat baru ini, tapi apa yang pasti ia bukanlah satu masalah besar kerana proses penyesuaian perlu ada. Cuma apa yang tempua nampak...kalau di syarikat lama dulu selama 12 tahun tempua belajar dan menimba pengalaman....di syarikat baru ini pula, tempua praktikkan segala pengalaman yang ada dan hasilnya...tempua berjaya dan semakin mahir dengan bidang yang tempua ceburi.

Seperti juga Syawal yang kita raikan ini...ia simbol kepada kemenangan kita melawan hawa nafsu pada bulan Ramadhan. Begitu juga yang berlaku kepada tempua...simbol dan semangat yang sama...cuma situasi sahaja yang berbeza. Dalam kedua-dua perkara...Daya ketahanan dan daya juang perlulah tinggi.

Bak kata orang dulu-dulu...dimana nak dapatkan sagu kalau tidak dipecahkan ruyung....

- tempua.siber -

1 comment:

NADIA RAJAMI said...

Salam, blh share x, dlm meeting probation, ape yg nk dprepare?