Friday, November 20, 2009

Kemelut Di Muara Kasih



Hidup tak selalunya indah. Tidak semuanya berlaku seperti apa yang kita harapkan. Tapi yang pasti, ada hikmah tersembunyi pada setiap dugaan yang mendatang.

Begitulah juga kita sebagai manusia...pasti ada kemelut yang singgah dalam ketenangan. Ada kesulitan dan masalah yang pasti melanda. Itu semua adalah asam garam dalam kehidupan. Yang penting, bagaimana kita menangani situasi yang berlaku. Situasi yang kadangkala mencabar emosi kita sebagai manusia. Situasi yang membuatkan kita seringkali hilang pertimbangan dalam menilai kebaikan dan keburukan.

Benarlah kata pepatah...sedangkan lidah lagi tergigit....apatah lagi hubungan kita sesama kaum keluarga, rakan dan masyarakat sekeliling. Mahu atau tidak, pasti ada perkara yang akan mengetuk pintu hubungan lalu membuka jendela kedinginan. Dingin dalam perhubungan...pasti boleh di pulihkan. Hanya sedikit kebijaksanaan diperlukan untuk meleraikan kekusutan yang melanda.

kemelut yang melanda pasti akan mendewasakan kita. Kita dapat mengenalpasti kelemahan yang ada. Mengenalpasti kekurangan diri. Maka itu, kita perlulah muhasabah diri sekerap mungkin. Mencermin diri dan bukannya menuding jari mencari kesalahan orang lain.

Tapi selagi kita bernama manusia, kita tidak akan mudah untuk mengaku salah. Kita ego dan yakin yang kita adalah benar. Padahal kita mengetahui yang semua orang disekeliling kita mengatakan kita salah. Kita buta atau pura-pura buta demi menegakkan sebuah keputusan yang sememangnya salah.

Tempua pasti, masa dan kesabaran adalah ubat yang paling mujarab. Masing-masing perlukan ruang. Jika ruang yang diberi, digunakan sebaik mungkin, pasti penyudahnya lebih indah dan manis dari sebelumnya.

Anggaplah apa yang berlaku sebagai musibah dan ianya ujian dari Allah. Ianya tidak lain dan tidak bukan, untuk memantapkan lagi keimanan kita kepada Allah jika kita melihat sudut yang lebih luas. Fikirlah di luar kotak...kerana lebih banyak pembolehubah yang boleh digunapakai untuk memotivasikan diri.

Biarlah air mata mengalir. Biarlah ia menitis. Biarlah airmata itu menceritakan kisah suka duka. Itu tandanya kasih masih ada. Fitrah manusia menangis ketika dilahirkan...menangislah...jika itu dapat memberikan sedikit ketenangan dalam kehancuran sekeping hati.

Perhubungan itu ibarat sebuah buku. Kita tidak boleh menilainya dari luar. Kita perlu membaca dan memahami isinya. Jika kemelut yang melanda itu merupakan sesuatu yang perlu kita fahaminya...ia adalah satu pelajaran yang baik untuk kita membina semula hubungan kerana kita sudah memahami apa yang tersirat dan tersurat.

Perhubungan bukanlah tentang sesuatu yang kita boleh atau senang lupakan. Dalam sebuah perhubungan, perlu ada tolak ansur dan saling memaafkan. Walaupun kita berada di pihak yang benar, beralah bukan bermakna kita kalah. Perhubungan yang baik juga bukan bermakna kita hanya mendengar setiap masalah...malah kita perlu memahaminya. Melihatnya dari pelbagai sudut. Merasanya dari hati yang paling dalam. Dan bila semua itu dah ada, bukanlah sesuatu yang mudah untuk kita menyisihkan kasih yang telah lama tersulam. Ianya menjadi satu kekuatan untuk kita terus mengenggam erat sampai bila-bila.

Kemelut di muara kasih pasti akan berlalu....

Hidup tak selalunya indah, tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

- tempua.siber -

1 comment:

keluargaku syurgaku said...

Hidup ini memang banyak kemelutnya... Lagi besar dugaan yang diterima lebih banyak pahala menanti hambaNya yang sabar...