Tuesday, November 17, 2009

FB - Get Connected



Semua orang ada kenangan. Ada suka dan ada duka. Semakin lama kita tinggalkannya di belakang, semakin berharga ianya kepada kita. Kadang-kadang kita tidak pernah menduga yang suatu perkara kecil yang kita lakukan akan memberi impak yang besar 20 tahun nanti.

Selalunya kenangan atau sesuatu peristiwa itu hanya akan kembali ke layar ingatan kita bila kita sedaya upaya 'memanggil'nya semula ke dalam kotak fikiran. Kenapa pula kita nak mengingatkan semula kenangan yang telah lama berlalu??!

Banyak perkara atau faktor yang membuatkan seseorang itu akan cuba mengingatkan situasi atau kejadian yang telah lama berlaku. Salah satunya bila ada FACEBOOK.

Siapa sangka, tempua boleh berhubung kembali dengan kawan-kawan yang telah terpisah berpuluh tahun lamanya. Bila dah jumpa di laman FB, maka terkeluarlah segala macam kenangan yang ingin dikongsikan bersama. Semuanya akan kembali segar dalam ingatan. Walaupun tak semua peristiwa boleh diingat atau dipanggil kembali, tetapi secebis kisah silam dapat menyatukan semula tali persahabatan dan seterusnya mengeratkan silaturtrahim tempua dengan mereka.

Bila dah bersambung-sambung cerita antara satu sama lain, tiba-tiba tempua dapat tahu ada antara kawan yang telahpun 'pergi' terlebih dahulu. Ini adalah hakikat kehidupan yang perlu kita akur. Yang membezakan adalah lambat atau cepat sahaja. Cuma sebagai seorang sahabat, tempau doakan yang baik-baik buat mereka di sana. Al-Fatihah.

Disebalik kesedihan, ada juga cerita gembira bila mendengar kejayaan kawan-kawan dalam bidang masing-masing. Indeed, you will never know where life takes you.

Cuma yang ralatnya, dizaman tempua bersekolah rendah dulu, telefon berkamera belum wujud lagi...yang ada hanyalah kamera yang menggunakan filem. Jadi, tidak banyak gambar yang dapat dirakankan. Yang adapun hanyalah gambar beramai-ramai masa darjah 5 yang kelam dan kabur. Walaupun begitu, ia tetap bernilai sebagai medium penyatuan kami semua.

Benda-benda begini ada pasang surutnya. Yang penting bagaimana kita nak mengekalkan momentum keterujaan tersebut supaya ikatan yang telah terbina tidak relai dipertengahan. Apapun, pokok pangkalnya adalah niat dan keikhlasan kita dalam sesebuah perhubungan.

Jangan pula FB menjadi seperti sabun Fab Buku. Bila selalu guna...ia terhakis dan akhirnya hilang.

Jomlah cari kawan-kawan anda di sana. Mereka pasti sedang mencari anda juga.

Never be Complacent

- tempua.siber -

No comments: