Tuesday, July 15, 2008

Pengalaman Adalah 'Guru'

Orang selalu kata, pengalaman itu mendewasakan kita. Betul ke? Mungkin ya dan mungkin juga tidak. Kenyataan itu menjadi benar bila pengalaman itu mematangkan cara kita berfikir dan bertindak.

Dalam situasi yang tertentu, kita harus berfikir secara kritis dan ketika inilah pengalaman lalu mengajar kita untuk membuat pertimbangan yang sewajarnya. Tetapi...apabila pengalaman yang kita kutip itu hanya sekadar satu peristiwa antara banyak peristiwa dalam 'perjalanan' hidup, maka kita akan menjadi seorang manusia yang kurang peka dan kurang waspada dalam setiap tindakan yang akhirnya 'memakan' diri.

Semakin kita bergerak pantas menuju kemajuan, semakin besar perbezaan antara pengalaman yang dikutip oleh kanak-kanak 25 tahun dahulu jika dibandingkan dengan kanak-kanak sekarang. Begitu juga perbezaan untuk kanak-kanak 50 tahun dulu dengan kanak-kanak 25 tahun dulu. Pastinya setiap frasa kehidupan yang dilalui itu, pengalaman yang ditimba juga akan turut mengalami perubahan mengikut zaman.

Jika dulu (tempua ambil contoh untuk generasi kanak-kanak yang lahir dalam tahun 70an) zaman kanak-kanak begitu 'mesra' dengan alam semulajadi. Kehijauan bendang dan redup rimbun kebun getah sudah menjadi satu pemandangan biasa. Banyak kenangan dilakar di situ. Mencari buah getah, kupik getah sekerap, angkat susu getah, menimba lubuk ikan, menuai dan membanting padi atau sekadar berlari di batas-batas sawah. Semuanya kelihatan begitu indah. Walaupun kehidupan agak serik dan tidak semewah kanak-kanak kini, tetapi, itulah yang mendewasakan kami. Mengajar erti susah, erti menghargai kehidupan dan ketabahan serta kecekalan semangat dalam meneruskan kelangsungan hidup bersama keluarga.

Zaman tempua sekolah dulu, bila cuti sahaja kawan-kawan lain akan pergi ke KL atau Singapura, tetapi tempua dan sepupu akan pergi ke rumah kakak. Bukan untuk bercuti macam yang lain-lain tetapi untuk 'menolong' kakak dan suaminya di kebun getah dan kebun kelapa sawit. Rasanya perkataan 'menolong' itu tak sesuai digunakan kerana kami akan diberi ganjaran ikut hari. Duit itulah yang akan digunakan untuk membeli keperluan sekolah nanti.

Walaupun diberi ganjaran, pernah juga bila malam hari sebelum tidur, tempua berdoa agar hujan turun dengan lebat supaya keeseokannya tidak perlu ke kebun getah. Kalau boleh hari-hari nak hujan. Rasa 'serik' bila nak kena kupik sekerap, menghidu baunya yang semacam dan 'bertarung' dengan bunyi dan gigitan nyamuk. Itu semua membuatkan tempua rela tak dapat ganjaran. Lebih menakutkan lagi bila kadang-kadang terserempak pula dengan ular sawa melingkar, ular lidi dan macam-macam jenis ular lagi. Semuanya boleh membuatkan jantung bagai nak gugur.

Bila time nak angkat susu getah pula, kawasan yang paling digeruni ialah di kawasan paya. Seram sejuk bila lalu kawasan itu. Sunyi dan terpencil. Macam-macam terlintas difikiran. Untuk meredakan ketakutan, kadang-kadang kami menyanyi sekuat hati. Biar 'meriah' sikit. Selalunya kat kawasan tu tempua dengan sepupu sama-sama turun untuk memungut susu getah. Di situ kalau tak pungut susu getah rasa rugilah pula sebab pokok-pokoknya besar dan subur.

Bila baldi dah penuh dengan susu getah, kadang-kadang kaki tersadung atau tergelincir. Tumpah susu getah. Oleh kerana takut kena marah, pakat dengan sepupu untuk menghilangkan kesan ’jenayah’, ambil air paya dan basuh kesan tumpahan tersebut. He he he... akal mesti panjang untuk selamatkan diri.

Bila masuk bab permainan, kanak-kanak dulu lebih kreatif dan lasak. Main baling tin, baling selipar, bola rondas, bola bedil, nyuruk-nyuruk, kombat, kejar-kejar, galah panjang, main hantu dan macam-macam lagi. Tak ingat dah maghrib bila dah terlampau seronok.

Pergaduhan antara kami pula memang sangat jarang berlaku. Kalau tak puas hati, selalunya dengan budak-budak kampung sebelah. Tak lah sampai bertumbuk, paling kuatpun buat perlawanan main bola. Itulah cara nak tunjukkan siapa hebat. Bila menang, rasanya dendam dan perasaan tak puas hati tu akan terlerai di situ juga.

Kanak-kanak sekarang, masanya lebih banyak tertumpu di hadapan komputer ataupun di kedai-kedai siber untuk bermain permainan komputer. Pergaulan mereka amat terbatas. Dunia mereka terhad. Itulah sebab kanak-kanak sekarang matanya cepat rosak. Muda-muda lagi dah ada guna cermin mata berkanta tebal. Semuanya kerana terdedah dengan cahaya daripada skreen komputer dan juga television untuk jangkamasa yang lama. Bila hari-hari dah mengadap, matapun mulai kabur.

Kanak-kanak sekarang pantang silap sikit dah mula tunjuk siapa hebat. Mula nak bertumbuk dan beradu kekuatan. Yang menang jadi arang, kalah jadi abu. Dapat apa!

Yang pasti, walau bagaimana maju dan canggihnya zaman yang dilalui, setiap kanak-kanak mempunyai pilihan yang luas untuk mengaplikasikan kelebihan dan kekurangan persekitaran mereka dalam membentuk keterampilan dan sahsiah diri yang positif. Mungkin juga kanak-kanak dulu lebih bersifat daya tahan, mempunyai semangat yang kental dan kanak-kanak sekarang pula lebih bijak dan kreatif. Jika kebaikan dari keadaan ini dapat disatukan, maka generasi hari esok akan mempunyai nilai tambah untuk menjadi generasi yang cemerlang.

Tetapi semua itu perlu dipantau dan diasuh oleh ibu-bapa, keluarga dan juga masyarakat sekeliling. Pilihan tak seharusnya diletakkan seratus peratus ditangan kanak-kanak yang masih mentah. Mereka memerlukan petunjuk dan 'cahaya' untuk sentiasa berada di sisi mereka di saat mereka 'rebah' dan 'sesat' agar mereka dapat terus berdiri dan bertahan menghadapi segala kemungkinan.


Dulu + Sekarang = Esok Yang Cemerlang


- tempua.siber -

2 comments:

Anonymous said...

Yes tempua... Zaman kanak2 sekarang jauh berubah dgn kanak2 dahulu.. Walaupun zaman chet kanak2 dulu boleh dikategorikan zaman dah maju, tapi chet tetap merasakan kehidupan kampung memandangkan chet dari golongan yg susah jugak. Chet merasa jugaklah tinggal dirumah yg belum ada electric dan air, ke kebun getah. tapi bila difikir balik semua tu seronok untuk dikenang...

Anonymous said...

Kita kena ikut di mana zaman kita membesar. Semua zaman ada cabarannya masing-masing dan ibu bapa kena pandai memainkan peranan dalam membentuk jati diri anak-anak.