Thursday, July 24, 2008

Situasi Sama, Fikiran Berbeza - Tetap Mesra

Berbual dalam kumpulan yang ramai memang seronok. Terasa meriahnya. Terutama bila sesekali berkumpul. Macam-macam cerita yang akan dibualkan. Kisah-kisah lamapun akan turut dibuka kembali.

Tetapi, bila dah ramai yang berbual, tentulah pula topiknya kadang-kadang bercampur baur. Macam rojak. Kadang-kadang sedang syok bersembang, ketawa…tiba-tiba yang lain tercengang. Bukan tercengang pasal apa…Cuma mereka tercengang bila tiba-tiba kita cakap pasal benda lain, padahal yang dibualkan ketika itu tentang benda lain. Benda ni pasti pernah berlaku pada anda. Maka berderailah ketawa yang lainnya bila mengetahui kita tersasar topic. Yang kita pula bingung dan miung memikirkan macamanalah kita boleh tersasar sedangkan dari tadi memang kita turut serta dalam perbualan tersebut. Tak ke haru! Inilah yang dikatakan jasad ada tapi fikiran dah 'sesat' entah ke mana.

Sebenarnya saat mereka switch ke topic lain, kita dalam keadaan tak sedar. Mungkin ketika tu kita sedang hayal - berada diantara satu titik antara sedar dan tidak. Ya ke! Atau kita leka dengar cerita group lain.

Ada juga pada ketika yang lain, sedang syok bersimbang kisah lucu, semua ketawa berderai. Masalahnya bukan kita ketawakan kisah tersebut, tapi kita ketawakan benda yang lebih lucu lagi bila ada ‘sesuatu' yang tersembur dari mulut si tukang cerita bila ketawa dia berderai. Maka kitapun jadi ketawa disebabkan insiden tersebut. Bila ketawa dah reda, cuba explain semula kenapa kita ketawa. Maka akan berderailah ketawa semuanya sekali.

Sesekali berkumpul dan bergurau senda dapat mengeratkan silaturrahim sesame kita. Bukan senang semua ahli keluarga nak berkumpul dalam sesuatu masa. Semua sibuk dengan urusan masing-masing. Jadi bila ada kesempatan, gunakanlah sebaik mungkin. Banyak faedah yang dapat kita perolehi. Ketepikan sikap ego dan perasaan iri kerana sikap sebegitu tidak akan membawa kita kemana-mana.

Bila kemesraan dah wujud, komunikasi antara keluarga akan menjadi lebih mudah. Bukan sahaja perhubungan adik beradik bertambah erat, tetapi antara pak sedara/mak sedara dengan anak buah, antara sepupu sepapat dan juga ipar/biras. Air dicincang takkan putus! Bak kata Bob AF2, Mesraaaaa...
-tempua-siber-

No comments: