Sunday, September 28, 2008

Leburkanlah Dosa Ditapak Tangan

Tempua tak pastilah tradisi pagi raya orang lain, tapi tradisi pagi raya tempua dan ahli keluarga setiap tahun ialah bermaaf-maafan. Ini bermakna kami perlu bangun awal, mandi sunat dan bersiap. Oleh kerana ahli keluarga yang ramai, jadi masa bermaafan tu mengambil masa yang agak lama. Itu belum dicampur dengan keluarga sepupu lagi. Memang lenguh lah tangan tapi yang penting hati ikhlas.

Mungkin ramai yang beranggapan tradisi bermaafan itu tidak penting tetapi hakikatnya ia amatlah digalakkan. Kadang-kadang sebagai manusia kita tidak lari dari melakukan kesalahan dan kesilapan. Hari Rayalah masa yang paling sesuai digunakan untuk menyesali setiap perbuatan dan kesalahan yang telah kita lakukan. Menjernihkan yang keruh dan merapatkan silaturrahim sesama keluarga. Manusia tidak lari dari melakukan khilaf.

Bila kita ikhlas memohon kemaafan atas kesalahan sesama manusia, InsyaAllah semoga leburlah dosa ditapak tangan. Yang penting kemaafan yang kita pinta dan beri itu haruslah jujur. Bukan sebagai hanya cukup syarat dan dibuat-buat.

Apalah salahnya genggam tangan betul-betul dan erat. Luahkan kekesalan atas kesalahan yang telah kita lakukan. Tunjukkan yang kita benar-benar kesal dengan apa yang telah berlaku. Ini, kalau salam…hujung jari jer. Cakappun sambil lewa. Tiada maknalah macam itu. Serupa tak payah.

Apapun, sepatutnya bukan masa hari raya sahaja kita patut meminta maaf sesama insan. Ia boleh dilakukan bila-bila masa. Cuma mungkin hari raya, ia merupakan kemenangan kepada umat Islam, dan hari besar itu sesuai untuk saling bermaaf-maafan . Mungkin hati-hati yang pernah tercalar dan keras sebelum ini akan menjadi lembut dan terbuka untuk memberi kemaafan. Wallahualam.

Apapun, hakikat hari raya untuk bergembira itu tidak salah, Cuma jangan sampai kita lalai dan melupakan-Nya. Dan kesempatan ini tempua memohon ampun dan maaf andai ada entry yang menyinggung perasaan dan menjentik rasa anda semua yang membaca. Semoga lebaran kali ini menjanjikan seribu rahmat dan keceriaan buat kita semua.

Salam Aidilfitri. Maaf Zahir & Batin

p/s – Makan Lemang Dan Ketupat Tu Ingat-Ingatlah Tempua…

- tempua.siber -

No comments: