Tuesday, September 9, 2008

Seiringkah Kemuliaan Ramadhan & Akhlak Kita?!

Bulan Ramadhan sering dikaitkan dengan kemuliaan. Bulan dimana setiap amal kebaikan digandakan dan umat Islam dituntut untuk memperbanyakkan amalan. Semua umat Islam tahu hakikat itu. Tapi berapa ramai yang betul-betul manfaatkan peluang seterusnya merebut peluang yang diberi oleh Allah s.w.t?

Tak usahlah cakap tentang amal ibadah yang fardhu atau sunat. Kita ambil sahaja contoh dalam kehidupan seharian bagaimana kehadiran Ramadhan tetap menjadikan kita seorang manusia yang tidak mahu berubah atau masih ditakuk lama. Lebih mengharukan lagi bila ada antara kita yang mengambil kesempatan untuk ‘menyusahkan’ orang lain demi kepentingan diri sendiri.

Contoh yang paling mudah ialah...Pasar Ramadhan/Bazaar Ramadhan. Setiap kali tiba bulan puasa, ramailah usahawan segera tumbuh macam cendawan lepas hujan. Itu satu petanda yang baik. Yang tak eloknya pula ialah bila ada diantara mereka yang mengaut keuntungan tanpa rasa bersalah pada pembeli. Orang berniaga mestilah nak untung. Itu betullah. Tapi bila keuntungan yang diperolehi itu menganiaya pembeli, wajarkah?

Tempua pernah membeli air cendol yang basi. Pernah juga membeli lauk siput sedut masak lemak cili padi yang dah expired. Tak elok untuk dimakan lagi. Dah masam. Ini antara kejadian yang sering berlaku pada pembeli. Kalau pembeli yang bijak, pasti keesokannya akan complaint pada penjual tersebut. Masalahnya, ramai pembeli yang kurang bijak. Termasuklah Tempua yang memandang perkara tersebut sebagai remeh. Inilah masalahnya bila sifat ‘ala...biarlah’ menjadi kebiasaan kepada pengguna. Jika kita tak bagi tahu, macamana penjual nak tahu apa yang dijual itu tak berkualiti dan seterusnya mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk mengelak perkara yang sama berulang lagi. Betul tak?

Bila penjual mengatasi kelemahan yang telah dibuat, mempertingkatkan kualiti makanan yang disediakan/dijual dan bila kita makan..puas hati tanpa rungutan, InsyaAllah berkat akad yang telah dijalankan antara penjual dan pembeli.

Ini kalau setakat pandai tulis blog tapi tak pandai nak berdepan dengan masalah sebagai pengguna...susah juga (Adeh...kena batang hidung sendiri lagi...).

Itu satu hal. Yang pengunjung Pasar Ramadhan nya pula, kalau tak parking depan gerai tak sah. Tak mahulah berjalan kaki sikit. Bila kepentingan diri sendiri melebihi segalanya maka jadilah kesesakan. Puncanya pasal nak beli 3 biji tepung pelita yang berharga RM 1.00. Bila dah sorang buat, yang lain-lain pun ikut lah. Benda senang dan mudah....siapa tak mahukan! Yang harunya bila double park. Nak senang, kononnya parking sekejap. Parking pula belakang kereta orang lain. Yang malang ialah pemilik kereta yang dihalang laluannya tadi nak keluar. Tak ke dah menyusahkan dia sebab nak senangkan diri??! Lepas tu boleh buat 'dek' jer berlalu. Bukan tahu nak minta maaf atau sekadar lambai tangan tanda memahami kerumitan yang ditempuhi olehnya.

Orang-orang kita ni nak senang 24 jam. Kalau boleh nak buat rumah dalam pasaraya. Keluar je pintu ada pelbagai kemudahan untuk digunakan. Apalah salahnya kalau parking ditempat yang disediakan. Jalanlah kaki sikit. Badanpun sihat dan bila tak sesak, urusan pun mudah. Betul tak?!

Bukan time Pasar Ramadhan je kita boleh lihat senario ini. Bila-bila masa saja. Kadang-kadang tu yang buat kerja parking tak tentu hala ini orang yang kononnya educated. Kereta mewah lak tu...tapi malangnya mentaliti kelas tiga. Hancuurrr...

Untuk mendapat lagi nilai tambah dalam keberkatan bulan Ramadhan ini, mana yang duduk jauh dari ibu bapa tu curi-curilah masa untuk berbuka bersama mereka. Jangan jadikan kesibukan sebagai alasan. Raikanlah mereka sekali sekala. Jangan pula berbuka diluar dengan 'client' atau kawan atau pasangan kita boleh, tapi dengan ibu bapa sendiri kita bagi 1001 alasan. Fikir-fikirkanlah ye.

Perkara-perkara remeh yang macam senario di atas inilah yang selalu kita abaikan. Padahal ia merupakan kebajikan yang perlu kita jaga antara kita sesama manusia dan semestinya mendapat ganjaran pahala. Inilah cara untuk kita mendapat pahala yang mudah, tapi ramai yang tak perasan. Wallahualam.

Banyak lagi perkara harian yang boleh kita ubah jika kita komited nak berubah. Mungkin Ramadhan kali ini merupakan titik tolak untuk kita mengubah sikap supaya lebih berfikiran bijak, lebih bertolak ansur dan yang penting lebih menghormati setiap individu sekeliling kita. Bila semua benda ini ditanamkan diri kita, menjadi amalan harian dan insyaAllah ia akan menjadi ikutan pula untuk anak-anak kita.

Semoga Ramadhan kali ini akan membuka luas pintu keinsafan kita sebagai hamba-Nya.
- tempua.siber -

No comments: