Tuesday, June 17, 2008

Berkorban Apa Saja...

Berkorban Apa Saja
Harta Ataupun Nyawa
Itulah Kasih Mesra
Sejati Dan Mulia....

Itulah antara bait-bait lirik lagu nyanyian Tan Sri P.Ramlee. Liriknya ringkas saja, tapi bila diadunkan dengan melodi yang indah, ianya menusuk terus ke kalbu.
Yer, dalam hidup ini kita seringkali berdepan dengan situasi yang memerlukan kita melakukan sedikit atau banyak pengorbanan. Semakin kita meningkat dewasa, semakin berat dan hebat cabaran dan pengorbanan yang harus kita tempuhi.
Bayangkan seorang bapa/ibu yang sanggup berdoa untuk meminta tuhan mengambil nyawanya sebagai galang ganti dengan nyawa anak yang sedang sakit. Betapa ikhlas dan redhanya ibu bapa dalam menjaga dan mendidik kita.
Bayangkan pula seorang kakak yang berkorban untuk berhenti sekolah demi melihat kesinambungan adik lelakinya meneruskan persekolahan akibat kesempitan hidup sedangkan dia tahu ilmu itu pelita hidup!
Bayangkan seorang 'saudara' yang kita tidak tahu siapa dan dimana dia datang mendermakan organ-organ penting dalam badannya untuk sebuah kesinambungan kehidupan buat insan lain!
Suatu ketika nanti kita pasti diduga dengan satu dugaan hebat yang menjadikan kita berfikir berkali-kali untuk melakukan pengorbanan. Bila sesuatu pengorbanan itu melibatkan sesuatu yang kita sayang, sesuatu yang berharga dan bernilai...adakah kita bersedia untuk berkorban?!
Hanya yang benar-benar memahami bahawa kehidupan ini adalah bersifat sementara sahaja yang mempunyai satu jiwa yang sanggup melakukan pengorbanan dan tidak kiralah pengerbanan itu sebesar mana.
Cuba kita lihat betapa hebatnya pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail bila kita sebut tentang pengorbanan.
Pengorbanan itu luas. Kadang-kadang kita perlu berkorban sedikit keselesaan dan kemewahan yang kita miliki ini untuk mereka-mereka yang kurang berkemampuan. Korbankanlah sedikit perasaan 'tamak' dan 'dengki' yang selalunya ada dalam diri kira dan ikhlaskanlah setiap perbuatan. Hidup tak selalunya indah.
Tempua selalu berkorban untuk melihat orang-orang yang tempua sayang bergembira. Walaupun kecil, tapi nilai sebuah senyuman yang tempua dapat dari mereka ini...sangat-sangat tempua hargai.
-tempua.siber-

No comments: