Thursday, June 12, 2008

Kematian, Cliffhanger & Hari Bapa

Baru 3 minggu lepas bergurau di kedainya, semalam dapat berita pemilik Restoran tersebut dah meninggal! Memang tempua terkejut sekejap. Ialah, selalunya hari minggu, mesti pergi beli sarapan di kedainya. Yang paling tempua suka ialah Nasi Lemak. Sambalnya sedap. Puas hati makan. Patutlah 2 minggu lepas, masa pergi kedainya membeli nasi lemak dan roti canai untuk sarapan, yang jaga kaunter pekerjanya yang lain. Beratlak mulut nak tanya mana pergi Che Man (panggilan org-org setempat). Rupa-rupanya ketika itu dia dah berada di hospital akibat demam denggi (seperti yang tempua dengar).

Dan nak dijadikan cerita pulak, minggu lepas tempua lalu sahaja dikedainya. Tak singgah sebab beli sarapan di Pasar Tani yang buka pada setiap sabtu di hadapan kedainya. Ialah, perkara-perkara yang melibatkan ajal maut ini, tak dapat hendak dijangka. Al-Fatihah buat allahyarham.

Malam tadi pula, tempua tengoklah cerita Cliffhanger kat tv2 pukul 10 malam. Dah tengok beberapa kali sebelum ni, tapi sebab cerita menarik, nak juga tengok semula. Masa permulaan cerita ada adegan seorang perempuan yang tak dapat diselamatkan jatuh dari gunung. Terfikir juga tempua, mesti ada kes-kes yang terjun bangunan untuk bunuh diri ataupun yang jatuh tanpa niat dari tempat yang tinggi. Dalam masa badan mencecah bumi tu, apalah yang difikirkan? Ini kerana dalam detik-detik terakhir itu dia tahu yang dia akan cedera parah atau maut! Maknanya dia dah tahu dia akan mati...begitu juga pesalah-pesalah yang dikenakan hukuman gantung. Apakah perasaannya pada ketika itu? Hanya Allah yang maha mengetahui...
Hujung minggu (15-06-08) sambutan Hari Bapa. Jadi gunalah peluang keemasan ini untuk membuatkan bapa kita senyum gembira dan bangga mempunyai anak seperti kita. Bukan bermakna sebelum ini kita mengabaikannya, cuma buatlah sesuatu yang 'surprise' sikit untuk dia. Sesuatu yang berlainan dari biasa. Mungkin bagi yang jauh tu boleh mengirimkan kad ucap selamat...sms/mms kat dia gambar cucunya yang mengucapkan ucap selamat. Tentu gembira hati bapa.
Yang ada kesempatan atau dekat tu, rancanglah untuk berkumpul adik beradik membawa bapa dan seisi keluarga makan luar ke...luangkanlah masa ketika dia masih ada kerana bila dia dah tiada kita akan rasa KEHILANGAN yang amat sangat. Percayalah cakap tempua ni.
Sebenarnya pada usia mereka yang sudah senja tu, mereka tidak mahukan apa-apa, Kehadiran anak cucu di sisi merekapun sudah cukup membuatkan mereka gembira. Jadi, tatkala ada kesempatan ini luangkan sedikit masa untuk mereka. Tunjukkan pada dia yang kita sangat berbangga mempunyai bapa seperti dia.
Ingat! kita perlu menunjukkan contoh yang baik pada anak-anak kita agar bila kita tua kelak, mereka tidak mengabaikan kita seperti mana kita tidak mengabaikan ibu bapa kita. Jadi mulakanlah sekarang kerana masa tidak menunggu kita. Kadangkala kesempatan yang diberikan sering kita salahgunakan.
Selamat Hari Bapa buat semua Bapa-Bapa Di Dunia...dan Al-Fatihah buat Allahyarham ayahanda tempua. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin

No comments: