Monday, June 23, 2008

Sekutu Gores & Menang

Persaingan dalam dunia perniagaan memang hebat. Sebab itulah berbagai taktik pemasaran dilakukan untuk terus bersaing dan yang paling penting mendapat keuntungan yang cepat. Kalau keuntungan itu diperolehi dengan strategi pemasaran yang telus, betul dan mengikut prinsip pemasaran yang jujur...itu tidak menjadi masalah. Bagaimana pula strategi pemasaran yang menggunakan kaedah penipuan?

Bila strategi gores dan menang semakin kurang mendapat sambutan akibat pendedahan media tentang gejala penipuan jenis ini dibuat besar-besaran, kini taktik lain pula digunakan. Taktik ini juga agak kelakar. Nak tahu apa? Mari tempua cerita.

Kisahnya berlaku malam tadi...telefon rumah berdering dan tempua pun angkat. Si pemanggil (perempuan) pun mengesahkanlah adakah nama tempua betul serta alamat. Yerp...semuanya betul dan lengkap. Diapun perkenalkan dirinya dari sebuah syarikat perkakasan elektrik dan memberitahu yang tempua dapat hadiah. Hadiahnya berupa dari wang tunai hinggalah ke sebuah kereta. Dia siap cakap lagi yang benda ini bukan gores dan menang dan tempua tak perlu beli apa-apa barang untuk mendapatkan hadiah tersebut. Tapi apa yang perlu tempua buat ialah...menelefon agennya dan nombor telefon diberikan.

Untuk memastikan yang tempua menyalin nombor yang telah diberikan, dia suruh tempua mengulanginya. Bukan sekali benda ni berlaku. Tahun lepaspun benda yang sama juga tapi tempua tak pernah nak cuba telefon. Mana ada orang nak bagi hadiah saja-saja je? Betul tak? Sebelum terperangkap, lebih baik abaikan saja. Kalau terperangkap nanti, susah pula!

3 tahun dulu pun tempua hampir-hampir kecundang. Semuanya bermula bila dipanggil oleh jurujual yang mulut manis di sebuah shopping complex. Dengar jelah promosi yang ditawarkan dan akhirnya dia suruh tempua hit satu butang di lap top yang disediakan. Dapat kerusi urut!. Dia orang ’macam’ tak percaya. Suruh tempua hit semula. Dapat produk yang sama. Jurujual mulalah berlakon dengan menelefon ‘bos’nya meminta kepastian adakah system dikomputer tersebut berfungsi baik. Dalam perbualan tu dia buat-buatlah macam ‘real’. Memang boleh jadi pelakon.

Beberapa minit kemudian dia kata confirmed tempua dapat kerusi urut tu. Tapi kena beli satu lagi kerusi. Kirakan beli satu, percuma satu. Hampir terperangkap. Akhirnya...tempua batalkan hasrat tersebut kerana mula berasa kurang senang dan kurang yakin. Kerusi urut tersebut tiada di situ. Kena pergi ke store penyimpan yang terletak agak jauh. Kena bawa balik sendiri. Dan yang paling kelakar ialah bila jenama kerusi urut terebut sungguh meragukan. Jaminan? Dah tentu tiada. Buatan China.

Moral cerita di sini sungguh mudah…jangan sesekali anda tertipu dengan taktik atau strategi yang ‘orang-orang’ ini gunakan. Kadang-kadang kita pula jadi tak selesa bila parking saja kereta dekat shopping complex, meluru ‘orang-orang’ ini datang nak tawarkan macam-macam ‘hadiah’. Itu satu hal, yang jual produk penjagaan kereta juga kadang-kadang melemaskan.

Tapi jangan risau, tak perlu buang masa anda Just Say ‘No’. Gunakan hak anda sebaik mungkin. Jangan beri mereka ruang untuk terus memperdayakan anda. Mereka telah dilatih untuk mencari titik kelemahan anda, jadi anda pula perlu berlatih untuk tidak menonjolkan kelemahan anda.

Mangsa ‘orang-orang’ ini tak kira siapa. Dari yang berpangkat tinggi, hinggalah ke orang-orang biasa. Kebarangkalian untuk anda terkena adalah tinggi kerana mereka berada di mana-mana sahaja.

- tempua.siber -

No comments: