Friday, June 27, 2008

Majulah Sukan Untuk.....?

Wow! Itulah respon pertama bila terbaca artikel yang mengatakan pemenang pingat emas Olimpik di Beijing nanti mendapat ganjaran sehingga RM 1,000,000.00. Lumayan...cukup lumayan. Bagi pemenang pingat perak dan gangsa pula habuannya ialah RM 300,000.00 dan RM 100,000.00.

Tempua tidak pasti apakah rasionalnya tawaran seperti ini ketika negara sedang ‘bergelut’ dengan krisis kenaikan harga minyak dan makanan. Mungkin ia merupakan satu insentif atau peniup semangat atlet kita yang mewakili negara supaya membuat yang terbaik? Atau adakah habuan tersebut diberi kerana kita tahu untuk mendapat sebutir emaspun adalah payah! Atau, mungkin juga ia lebih merupakan satu psikologi supaya atlet kita lebih bersemangat untuk mencapai ke arah itu?

Masalahnya, bukan tidak boleh menghargai atlet yang berjaya mengharumkan nama negara dan menjadi antara yang terbaik di dunia. Cuma berpada-padalah. Tengoklah keadaan sekeliling. Adakah kita nak lahirkan atlet yang memburu kejuaraan demi habuan atau material yang dijanjikan atau yang bersungguh-sungguh bertanding demi semangat dan kecintaan yang tinggi untuk mengharumkan nama negara di persada sukan antarabangsa?

Maka bila kebanyakan atlet hanya memikirkan soal habuan, lahirlah jaguh-jaguh kampung yang tidak kekal prestasinya. Turun naik. Tak konsisten langsung. Menang sekali, kalah berkali-kali. Apa yang nak dibanggakan? Sebab apa jadi macam tu? Mudah sahaja....matlamat mereka tidak cukup jelas. memburu kemenangan untuk habuan atau untuk negara?

Ramai orang boleh jadi atlet tetapi tidak semua boleh memberikan 110% komitmen, mempunyai disiplin kelas pertama dan daya juang yang tinggi. Untuk menjadi seorang atlet yang disegani, latihan demi latihan diperlukan. Perlu ada banyak pengorbanan. Barulah boleh menjadi seorang atlet yang berdaya saing diperingkat dunia. Ingat! Untuk menjadi juara dunia, ia bukanlah laluan yang mudah. Habuan RM dan macam-macam lagi hadiah material bukanlah tiket untuk melahirkan atlet yang cemerlang di persada antarabangsa.

Disamping itu atlet-atlet bersara yang pernah mendapat pingat juga turut menikmati kenaikan dari RM 3,000.00 sebulan naik kepada RM 5,000.00 sebulan. Bila sebut atlet bersara, apa definisi bersara dalam konteks seorang ahli sukan? Adakah bila mereka menggantung alatan sukan iaitu tidak bermain atau bertanding secara profesional lagi atau bersara pada had umur? Itu Tempua tak dapat nak pastikan.

Apapun untuk melahirkan atlet yang berkualiti, tempua percaya latihan demi latihan serta pendedahan dari kecil diperlukan. Lihat kecenderungan mereka dan kesan bakat mereka dan beri pendedahan serta latihan sewajarnya sedari mereka kecil lagi. Kita mempunyai kemudahan sukan kelas pertama. Jadi gunakanlah ia sebaik-baiknya untuk mengeluarkan atlet yang unggul juga.

Sudah sampai masanya pihak-pihak yang bertanggungjawab membuat perubahan. Jangan asyik dengan perbalahan sesama mereka untuk merebut jawatan dan isu-isu remeh yang lain. Beri tumpuan sewajarnya ke atas pembangunan atlet-atlet negara. Jangan hanya mencari atlet ‘mee segera’ yang muncul untuk semusim dua sahaja. Kalau semusim dua untuk Dunia, takpa...tapi kalau setakat jaguh kampung...?
Untuk menjadi yang terbaik, disamping galakan dan dorongan dari kerajaan, individu terbabit itu sendiri perlu tahu hala tuju sendiri. Kalau nak harapkan kemenangan di dalam negara sahaja, susahlah macam tu. Tiru dan belajar bagaimana jaguh dunia dilahirkan. Ianya bukanlah sekelip mata tetapi mengambil masa yang lama.

Apapun tahniah dan syabas kepada Nicol Ann David yang terus cemerlang di persada sukan skuasy antarabangsa. Kualiti macam inilah yang kita cari dan perlukan. Jika diberi habuanpun...ianya memang berbaloi.

- tempua.siber -

No comments: