Thursday, February 11, 2016

Al-Hafiz Muda

Pada 13.07.2014 yang lalu, pihak sekolah telah memberi surat ibubapa Haziq mengenai pemilihan Haziq untuk pertandingan Al-Hafiz yang akan diadakan pada 16.07.2014. Peserta yang terplih semuanya hebat-hebat belaka. Ini bermakna Haziq kena ingat semula apa yang telah dihafal dari darjah 1.

Bila dah dapat surat tu, seperti biasalah Ibu Haziq yang akan seram sejuk. Mulalah dia suruh haziq ulangkaji semula hafalan untuk kukuhkan daya ingatan. Tapi macam biasa juga...Haziq kata dia letih...maklumlah bulan puasa. Hehehe...

Majlis bermula jam 5.00 petang...dan keputusan diumumkan selepas solat sunat Terawih. Ada 3 surah yang disoal kepada setiap peserta. Untuk haziq, dua surah pertama dia menjawab dengan
lancer. Hafalannya bagus. Untuk surah yang ketiga, yang bermula dari tengah,...10 saat yang pertama dia agak terkedu...mungkin untuk mengingatkan kembali surah yang mana. Alhamdulillah..selepas tu dia lancar membaca. Agak panjang juga surah tersebut.

Akhirnya haziq dinobatkan sebagai Johan Al Hafiz Muda. Alhamdulillah.....berkat kesungguhan. Semoga menjadi Hafiz suatu hari nanti. Insya Allah.

Kebetulan pula tarikh kemenangan Haziq iaitu pada 16.7.2014 bersamaan dengan tarikh lahir Aisyah yang ke 5 tahun dan juga tarikh Atok Daut meninggal 16 tahun yang lalu yang pastinya kalau atok Dautnya masih hidup akan turut berbangga dengan Haziq.

Apapun...TAHNIAH untuk Haziq....HAPPY BIRTHDAY YG Ke 5 Buat Aisyah dan AL-FATIHAH untuk Atok Daut Bin Hj. Abdul Ghani.

(Update via Fotopages - Khamis 17.07.14)






No comments: